Zijn frisdrankautomaten zonder blikjes binnenkort de norm? Als het van enkele student-ondernemers afhangt wel. Zij ontwikkelden een ecologische en gezonde drankautomaat, waar je je herbruikbare drinkbus vult met frisdrank. Eén van de bedenkers is Colin Deblonde, een jonge ondernemer die toegepaste economische wetenschappen studeert aan de UGent.
Stel, het is een warme zomerdag, je wandelt een station binnen en je hebt dorst. Je stapt naar een drankautomaat om een blikje frisdrank te kopen. Terwijl je in je rugzak naar geld zoekt, zie je je herbruikbare fles. Dat is exact wat Colin Deblonde en zijn medestudent Lucas Moreau overkwam.
"Een aha-erlebnis", noemt Colin het. “Want hoe belachelijk is het eigenlijk dat er nog geen drankautomaat bestaat waar je je drinkbus kan laten vullen met frisdrank? We zijn onmiddellijk beginnen brainstormen over een idee.” En zo ontstond Dripl. Colin en Lucas doopten zich tot student-ondernemers en ontwierpen een drankautomaat die niet alleen ecologisch, maar ook nog eens gezond is.
Stroomversnelling
Niet veel later startte Colin zijn schakeljaar toegepaste economische wetenschappen aan de UGent en nam hij onmiddellijk contact op met het team van ‘Durf Ondernemen’ (DO!), het expertisecentrum voor ondernemerschap aan de UGent. “Daar kregen we vanaf het begin begeleiding. Zo wisten we meteen welke volgende stappen we moesten zetten om onze onderneming van de grond te laten komen”, legt Colin uit.
Colin is lang niet de enige die als student al droomt van een onderneming. Afgelopen jaar was een topjaar voor DO!: nog nooit zoveel studenten hebben hun eerste stappen richting ondernemerschap gezet. Zo waren er het voorbije academiejaar bijna dertig procent meer studenten actief als student-ondernemer dan het jaar daarvoor.
Voor Colin en zijn teamgenoten van Dripl - ondertussen uitgebreid met studenten Lukas Marivoet en Mathijs Vanacker - kwam alles pas echt in een stroomversnelling door hun deelname aan ‘Expedition DO!’. Dat is een intensief begeleidingstraject voor ondernemende studenten en onderzoekers aan de UGent. Het traject maakt deel uit van Durf Ondernemen en eindigt met een wedstrijd. “Ik had gezien wat voor een ongelooflijk niveau daar het jaar voordien bereikt werd en ik wist meteen: daar wil ik aan meedoen.”
Pitchen en onderhandelen
“De eerste maanden zijn vrij intensief. Dan krijg je sessies over financieringsmogelijkheden, marketing, over hoe je moet onderhandelen, hoe je ideeën kan pitchen … enzovoort.” Met die kennis moeten de deelnemers dan aan de slag in de maanden die daarop volgen. “We werden nog altijd begeleid door een mentor, maar vanaf dan was het wel de bedoeling dat we de focus op de onderneming zelf legden.”
De feedback van de coaches is belangrijk, vindt ook Colin. “Als je aan een project bezig bent, zit je compleet in je eigen wereld. Soms heb je iemand nodig die je daar uittrekt en je focus opnieuw scherpstelt”, legt de 22-jarige student verder uit.
“Uiteindelijk heb je geen besef van wat er allemaal komt bij kijken. Door de coaching bij ‘Expedition DO!’ krijg je een richting aangeboden en weet je waar je rekening mee moet houden. Daardoor staan we nu zo ver.”
Potgrond
Wat Colins ambities met Dripl zijn? “Tegen eind dit jaar willen we automaten hebben op 20 plaatsen. Nu zitten we al aan vijf en hebben we nog tien mondelinge deals. Tegen eind 2021 willen we dat vertienvoudigen en tegen 2025 hopen we in heel Europa actief te zijn”, klinkt het enthousiast. “Dat is ambitieus, maar we gaan ervoor. De droom is om in heel Europa de afvalberg toch een beetje te kunnen verkleinen, gastransport te verminderen én een gezonder alternatief voor frisdrank aan te kunnen bieden.”
En de contacten die ze via ‘Expedition DO?’ hebben opgedaan? “Die nemen we mee. Dat was een van dé grote voordelen: je krijgt toegang tot een massa interessante contacten, die je net als je kennis gewoon meeneemt in het hele proces dat erop volgt”, sluit Colin af. “Ik kan studenten die willen ondernemen alleen maar aanraden om deel te nemen. Wij bij Dripl waren maar een scheutje, de coaches bij DO! zijn de potgrond. Ze hebben ons doen groeien. Mooi toch? (lacht) Ik ga ‘m zelfs opschrijven.”
DO! staat voor ‘Durf Ondernemen’ en is het centrum voor student-ondernemerschap aan de UGent. Jaarlijks organiseren zij ‘Expedition DO!’, een intensief begeleidingstraject van zeven maanden voor studenten en onderzoekers die willen ondernemen. Op het einde van de zeven maanden worden drie winnaars en een publiekswinnaar uitgekozen. In 2020 ging Dripl aan de haal met de hoofdprijs. Ondertussen gaat het snel voor Colin en zijn bedrijf. De automaten zitten al op tientallen plekken in België en er zijn plannen om in het buitenland van start te gaan.
Ben je zelf student of onderzoeker aan de UGent en wil je met je onderneming deelnemen aan de volgende editie van ‘Expedition DO!’? Schrijf je in en win 5000 euro startkapitaal.
Lees ook
Peter Hinssen ziet een grote rol voor universiteiten in de toekomst van ondernemen
Technologie-ondernemer Peter Hinssen bekijkt de toekomst van ondernemen rooskleurig. “De maatschappelijke uitdagingen bieden heel veel mogelijkheden.”
Deze twee studenten willen de wereld verbeteren met duurzame hondenvoeding
Wat begon als oefening voor een groepswerk tijdens hun opleiding handelsingenieur ligt vandaag, amper twee jaar later, in 35 winkels in ons land. Met Gutsy willen Jack Lathouwers en Achilles Hannecart voeding aanbieden die gezond is voor je hond, maar ook voor de planeet.
Sim is student Geneeskunde, maar bouwt ook zwembaden
In 2021 werd UGent-student Sim Vanlangenhove verkozen tot Gentrepreneur Student-Ondernemer van het Jaar: "het was niet gemakkelijk om vanuit een atypische richting een onderneming te starten".