Wanneer de leerkracht weer gaat leren

Ook voor wie zelf voor de klas staat, is levenslang leren de norm in onze steeds sneller veranderende wereld. In het uitgebreide aanbod aan navormingen, micro-credentials en postgraduaten aan de academies voor levenslang leren van de UGent vinden leerkrachten die bij willen blijven zeker hun gading. We lichten er drie uit.

FEB-Academy: Verhoog de financiële geletterdheid van je leerlingen

Boekhouden saai? Verre van, vinden opleidingsverantwoordelijke Laura Claeys, professor Patricia Everaert en professor Evelien Opdecam van de NABO-opleiding.



Patricia: “Er is toch niets mooier dan de cijfers van een jaarrekening te kunnen interpreteren? Met de NABO-methode proberen we bij de leerlingen inzicht te creëren en hen af te laten stappen van de gewoonte om allerlei regels uit het hoofd te leren.”

Levenslang leren

Evelien: “De interactieve aanpak vertrekt vanuit een helikopterblik en speelt in op de leefwereld van de leerlingen. Ze moeten dan zelf een fictief bedrijfje oprichten dat bijvoorbeeld smartphonehoesjes produceert. Hoeveel geld hebben we nodig om te starten? Hoeveel moeten we lenen?  Hoeveel investeren we in een machine en grondstoffen? Hoe bepalen we de juiste verkoopprijs? En zullen we het eerste jaar winst maken (lees: rijk worden met dit idee)?  Boekhouden is dan niet meer ver van hun bed, maar net heel interessant want ze kunnen het linken aan hun eigen droom om bijvoorbeeld een onderneming op te richten. Die aanpak leidt tot erg mooie resultaten: de leerlingen leren op zeer korte tijd economische basisbegrippen kennen.”

“Leerkrachten economie waren op zoek naar methodes om de passie voor hun vak over te brengen. Maar het is geen makkelijk vak om uit te leggen, door het vakjargon. Er was een gefragmenteerde aanpak over de jaren heen, waarbij het einddoel – het lezen van de jaarrekening – soms verloren ging. Daardoor hadden de leerlingen geen overzicht en dus ook geen inzicht. Onze methode helpt leerlingen een beter begrip te geven van boekhouden, ondernemerschap en financiële geletterdheid.”

De opleiding kwam er niet op één-twee-drie, aldus Patricia en Evelien. “Een uitgebreid onderzoeksproject – gesponsord door het werkveld – testte enkele jaren lang de effectiviteit van de methode. Wat bleek? De NABO-methode verbetert niet alleen de kennis, interesse en motivatie bij de leerlingen, maar wordt ook als waardevol erkend door de leerkrachten.”

De opleiding vindt iedere zomer plaats tijdens een tweedaagse op de faculteit. Maar daar stopt het niet. Evelien: “Het daaropvolgende schooljaar zijn er drie fysieke reconnect-momenten om leerkrachten verder te ondersteunen en ervaringen uit te wisselen. Door te debatteren, ervaringen uit te wisselen en te reflecteren op de eigen klaspraktijk vormt zich snel een hechte groep. We krijgen vaak de feedback van leerkrachten dat ze nooit eerder zo intensief hebben kunnen reflecteren en debatteren met gelijkgezinden over hun vakgebied.” Laura besluit: “Wij vinden het heel tof dat wij elk jaar zulke enthousiaste leerkrachten mogen opleiden. We krijgen er veel energie van.”

Meer info over deze opleiding vind je op nova-academy.be

 

 

Science Academy: Gezelschapspellen met een chemische insteek

Ilse Mariën is bioloog. Ze geeft les in een middelbare school en ook halftijds aan toekomstige leerkrachten in de educatieve master. Daarnaast organiseert en doceert ze bijscholingen voor leerkrachten.

Levenslang leren

Ilse Mariën: “Wat mij drijft, is mijn passie voor wetenschappen. Ik hou ervan me in te lezen over de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen. Ik vind het ook super om bijscholingen te organiseren en zo leerkrachten te helpen om hun vakkennis en onderwijsmethoden te verbeteren.”

De opleiding Chemie in de klas bevat een breed scala aan thema’s, van activerende werkvormen tot praktische demonstratieproeven. Ze zijn zowel gericht op leerkrachten van de tweede als de derde graad, vaak zij-instromers. “Zij weten bijvoorbeeld niet altijd hoe ze moeten beginnen aan proefjes. Dat kunnen ze bij ons oefenen tijdens demonstratieproeven. Ook leerkrachten met ervaring kunnen hier nog terecht, om tips te vragen of hun proeven beter te laten slagen.”

Er komen ook activerende werkvormen aan bod om de leerstof op een leuke en actieve manier te kunnen doorgeven. “Zo werken we bijvoorbeeld met klassieke gezelschapsspellen die we een chemische insteek geven. Dan spelen we Jungle Speed met chemische symbolen of we spelen memory met formules. Zo doe je kennis op zonder het te beseffen.”

Ilse ziet naast het bijleren nog een belangrijke troef. “Het sociaal contact met collega’s. In de klas sta je er vaak alleen voor, het helpt als je beseft dat je niet als enige worstelt met bepaalde zaken. De studenten geven elkaar feedback, we zien dat ze echt gaan samenwerken en een netwerk uitbouwen” 

Meer info over deze opleiding vind je op nova-academy.be

 

 

Dunant Academie: De leerkracht als culturele bemiddelaar

Kris Rutten is hoofddocent Cultuur en Educatie bij de vakgroep Onderwijskunde van de UGent. Daarnaast is hij voorzitter van Iedereen Leest, de Vlaamse referentie-organisatie rond leesbevordering. Met veel passie en enthousiasme daagt hij studenten een semester lang uit met discussie en debat in de micro-credential Cultuur, Media en Educatie.

Levenslang leren

Kris Rutten draagt de ene na de andere goede reden aan om ook als leerkracht de micro-credential Cultuur, Media en Educatie mee te pikken. “De opleiding richt zich op leerkrachten in opleiding maar ook op actieve leerkrachten. Dit jaar wordt de opleiding voor het eerst ook aangeboden als keuzevak in de postgraduaatsopleiding Erfgoed en Samenleving. De deelnemers aan de micro-credential komen dus uit diverse disciplines zoals geschiedenis, economie, politieke wetenschappen en zelfs de exacte wetenschappen, wat zorgt voor een brede en rijke uitwisseling van perspectieven tijdens de hoorcolleges.” Wat ze gemeen hebben? Hun liefde voor cultuur en een drive om die liefde te delen met hun leerlingen (in spe).

Maar hoe pak je praten over cultuur in de klas aan in onze gepolariseerde samenleving? En wat is dat dan, cultuur? In de superdiverse samenleving van vandaag zijn cultuur en maatschappij sterker dan ooit met elkaar verweven. “Ons programma helpt leerkrachten om zich als culturele bemiddelaars of zelfs culturele antropologen te profileren bij hun leerlingen. De focus van de opleiding ligt op het samen analyseren van maatschappelijke debatten en culturele vraagstukken, eerder dan op het aanbieden van kant-en-klare didactische tools. De micro-credential wil de leerkrachten aanmoedigen om hun inzichten te vertalen naar hun eigen onderwijspraktijk.”

De droom van Kris? “Dat leerkrachten niet alleen lesgeven over cultuur, maar zelf actieve cultuurparticipanten worden en hun leerlingen inspireren om hetzelfde te doen.”

Meer info over deze opleiding vind je op nova-academy.be

Lees ook

Staat ons erfgoed onder druk?

Erfgoed beroert de gemoederen en verhit het publieke debat. Standbeelden tuimelen van sokkels en monumenten worden beklad. Terwijl UNESCO en de internationale gemeenschap met argusogen de praalwagens van Aalst Carnaval volgen, krijgen kindericonen Pippi Langkous en Zwarte Piet ferme tikken op de vingers en harde vegen uit de pan. Wie weet ruilt zelfs Sinterklaas straks zijn statige mijter in voor de flamboyante kralenkroon van Queen Nikkolah.

Postgraduaat Erfgoed Samenleving
weergeven

Zij keren terug naar de universiteit

Of je nu aan het begin of aan het einde van je loopbaan staat: bijleren kan altijd. Om op zoek te gaan naar ontbrekende puzzelstukken in je professionele kennis, of om dromen waar te maken na je pensioen. Inge en Charlotte vertellen het elk vanuit hun eigen perspectief.

Charlotte Waegeman
weergeven

Thomas keerde terug naar de universiteit om zijn job efficiënter te maken

Een diploma behalen is niet noodzakelijk het eindpunt van je studentenleven. Zelfs jaren nadat je afstudeerde, kan je onder het motto levenslang leren nieuwe opleidingen volgen. Zoals Thomas Peeters, die als verpleegkundige een ingenieursopleiding volgde.

Thomas Peeters
weergeven

Annelies keerde terug naar de universiteit om Oekraïens te leren

Een diploma behalen is niet noodzakelijk het eindpunt van je studentenleven. Zelfs jaren nadat je afstudeerde, kan je onder het motto levenslang leren nieuwe opleidingen volgen. Uit praktische overweging: het helpt je professionele carrière verder vorm te geven. Of puur uit eigen interesse. 

Annelies De Hertogh
weergeven